Jak dobrze zacząć dzień - sprawdzone sposoby

Jak dobrze zacząć dzień? Od rytuału, który nas wzmacnia. W dojrzałym wieku chcemy mądrzej zarządzać energią, by realizować swoje pasje. Dlatego poranne rytuały są tak ważne.

Każdego dnia jestem w innym nastroju, mam inne potrzeby. Dlatego lubię zacząć dzień w zgodzie ze sobą. Moim porannym rytuałem jest przede wszystkim wsłuchanie się w siebie. Czego dziś potrzebuję? Jak się czuję tego ranka? Czy lepsza będzie dla mnie medytacja, czy bieganie? A może z prostej czynności zaparzenia kawy stworzę poranny rytuał? Nawet, jeśli wczoraj służyło mi czytanie książek, dziś mogę bardziej potrzebować długiego spaceru. Dlatego lubię znać wiele sposobów i rytuałów na dobry początek dnia.

Sposób na dobre rozpoczęcie dnia rozpoczyna się przed pójściem spać

Hal Elrod, autor poradnika „Fenomen Poranka – jak zmienić swoje życie” pisze, że nasza pierwsza myśl po przebudzeniu to zazwyczaj ostatnia, jaka przyszła nam do głowy, zanim położyłyśmy się spać. Dlatego naszym zadaniem wieczorem jest podjęcie świadomej decyzji, która zbuduje pozytywną atmosferę oczekiwania na następny dzień. To znaczy, że nasze myśli przed zaśnięciem powinny być pozytywne. Na przykład możemy powiedzieć sobie – jutro będzie dobry dzień; cieszę się na poranną medytację, albo – nie mogę się doczekać spaceru w lesie.

Następną wieczorną decyzją powinno być wyznaczenie takiej godziny pobudki, która pozwoli nam na spokojne rozpoczęcie dnia i da minimum pół godziny na poranny rytuał. Czy wiecie, co łączy wszystkich ludzi sukcesu, którzy spełniają swoje marzenia i mają szczęśliwe życie? Według autorów badań – właśnie wczesne wstawanie i poranne rytuały, które pozwalają im zacząć dzień pozytywnie i we własnym rytmie. Brian Tracy – autor najbardziej znanych na świecie książek o rozwoju osobistym i biznesie mówi o tzw. „złotej godzinie” – porannym czasie, który jest kluczowy dla nadchodzących godzin. Dlatego warto nastawić budzik wcześniej, a wieczorem zrobić listę zadań na następny dzień, żeby uniknąć poczucia chaosu i paniki.

poranne rytuały, które dodają energii

5 porannych rytuałów, dzięki którym będziemy miały więcej energii, spokoju i optymizmu

Zacznij dzień od rytuału obfitości

To co nas najbardziej osłabia, to poczucie braku i niedostatku. Psychologowie udowadniają, że skupienie się na tym, co mamy, wzmacnia nasze siły i kieruje uwagę na pozytywne działanie. Najprostszą metodą jest praktykowanie wdzięczności, o czym na pewno już czytałyście. O ciekawym rytuale dowiedziałam się z książki „Księga wewnętrznego piękna” Laury Simmons. Autorka zaleca przygotować w domu przestrzeń (to może być nawet kącik na parapecie lub biurku), która kojarzy nam się z obfitością. Postawić tam kwiaty doniczkowe i cięte, świeczki zapachowe, wysypać nasiona i inne symbole dostatku. W porannym rytuale można wypisać to co już mamy oraz intencję obfitości w obszarze życia, w którym odczuwamy brak. Na przykład, więcej czasu, więcej spokoju, więcej radości, spełnienia zawodowego, dobrych relacji. Po wybraniu intencji autorka zaleca zwizualizować sobie to wszystko, co zrobimy, kiedy obfitość już się pojawi. I – co bardzo ważne – należy zaplanować przynajmniej jedną rzecz, którą zrobimy w ciągu dnia, a która jest związana z obfitością w wybranej sferze życia i zbliży nas do spełnienia marzeń.

jak zacząć dzień, by dobrze się czuć

Celebruj śniadanie, które poprawia nastrój

Udowodniono, że dieta bogata w świeże produkty, szczególnie w surowe owoce i warzywa, znacznie podnosi poziom energii, dobrego samopoczucia, poprawia koncentrację, zapobiega wahaniom nastroju, depresji i wielu chorobom. W idealnym śniadaniu powinny więc zawrzeć się wszystkie produkty, które są dla nas dobroczynne. Kobiety dojrzałe, oprócz porcji owoców i warzyw powinny jeść produkty, które zapobiegają skutkom obniżenia poziomu estrogenu (Szczegółowo dietę dobrą dla dojrzałych kobiet opisuję tutaj). Warto wiedzieć, że produkty poprawiające nastrój to: banany, brokuły, pomidory, awokado, kakao, kardamon, orzechy brazylijskie i włoskie (nieocenione kwasy tłuszczowe omega-3), kiełki i zielone liście (szpinak, kapusta). Niezwykle ważna jest witamina C, bo to silny antyoksydant, który pomaga walczyć ze złym nastrojem. Najwięcej witaminy C mają takie owoce, jak cytryna, truskawki, mango, pomarańcza.

najlepsze śniadanie dla kobiet dojrzałych

Wyraź intencję, która zmieni cały dzień

Autorki książki „Rytuały na co dzień” opisują piękny poranny rytuał „codzienna intencja”. Polega na tym, aby w spokoju wyrazić intencję, że nie wrócimy do domu, jeśli nie zrobimy dla kogoś czegoś dobrego. To ma być coś małego, jak pomoc w niesieniu torby z zakupami, ustąpienie miejsca w autobusie czy zrobienie kawy koleżance z biura. Ten rytuał pomaga nam tworzyć więzi i realnie skupić się na czynieniu dobra. Naukowcy udowodnili, że takie drobne gesty poprawiają nasz stan szczęścia, dodają energii i budują lepsze relacje z ludźmi. Inną intencją, którą rano wyrażamy może być zauważanie piękna wokół nas. Drzewa, które mijamy podczas drogi do pracy, uśmiech przyjaciółki, kolor nieba.

emocje kobiety po 40-stce

Ciesz się ulubioną formą ruchu

Poranny spacer, joga, nordic walking, ćwiczenia rozciągające – wybierz to, co naprawdę lubisz, inaczej szybko stracisz zapał i motywację. Ruch podnosi poziom tryptofanu niezbędnego do wytwarzania serotoniny (odpowiedzialnej za poczucie zadowolenia) oraz noradrenaliny, która zwiększa odporność na stres. Obniża też poziom kortyzolu — hormonu stresu. Są też teorie mówiące, że kiedy ćwiczymy, w mózgu powstają nowe komórki i połączenia nerwowe. Oczywiście można też ćwiczyć wieczorem, ale istnieje ryzyko, że nas to pobudzi i będziemy mieć problemy z zaśnięciem. Dzięki aktywności fizycznej poprawia się samoocena, pamięć i koncentracja, mamy więcej energii. Sposób na przezwyciężenie porannego lenia? Przygotować wieczorem strój do ćwiczeń i mieć go pod ręką zaraz po przebudzeniu (na przykład w komodzie w sypialni albo w łazience).

Nawiąż kontakt ze sobą poprzez medytację, modlitwę lub przebywanie w ciszy

Tak jak ćwiczenia sprawią, że ciało stanie się silniejsze fizycznie, tak medytacja wzmacnia nasz mózg. Dzięki medytacji jesteśmy bardziej odporni na stres, mamy dystans do kłopotów codziennego życia, lepiej rozumiemy siebie i innych, a to sprawia, że czujemy się spokojniejsi i szczęśliwsi. Udowodniono, że osoby, które medytowały 20 minut dziennie przez 8 tygodni, odczuły poprawę w wynikach badań oraz poziomie samopoczucia. To naprawdę działa, ale… no właśnie – dla osób, które żyją w dużym tempie może być trudne! Nasz umysł wybiega do przodu, niecierpliwi się, jesteśmy tylko bardziej zdenerwowani i po kilku nieudanych próbach, zniechęcamy się. Dlatego, jeśli jesteśmy „początkujący”, najlepiej znaleźć taki rodzaj medytacji, który będzie mniej wymagający. Polecam pisanie przez 20 minut – po prostu przelewanie pojawiających się myśli na papier, bez cenzurowania ich. Taką samą rolę jak medytacja spełniają modlitwy, śpiewanie mantr lub przebywanie w ciszy.

poranna medytacja

Jak docenić początek dnia – uniwersalne nauki duchowe

Nauczyciele duchowości, bez względu na wyznawaną religię, wskazują na te same uniwersalne prawdy, które mogą pomóc w docenieniu początku każdego dnia. Jeśli więc potrzebujesz lepiej się nastawić do zadań, które Cię czekają i docenić energię poranka, przemyśl kilka poniższych kwestii, które poruszają duchowi nauczyciele

Błogosławieństwo i cud – tak określają fakt budzenia się każdego dnia. W tym podejściu całe życie i każdy dzień to cud, którego nie należy traktować jako coś oczywistego. Kiedy otwieramy oczy przekonujemy się, że dostaliśmy kolejny dzień, w którym możemy zrobić coś pięknego, coś co stanowi dla nas wartość.

To my możemy stworzyć pierwszą myśl po przebudzeniu – jeśli będzie pozytywna, nasze nastawienie do całego dnia też takie będzie. Budzenie się w kiepskim nastroju i poddawanie negatywnym myślom powoduje, że cały dzień staje się „zatruty” pesymistycznym nastawieniem. Świadomie wybieraj pierwszą poranną myśl. Możesz przygotować ją wieczorem, przed zaśnięciem. To może być wdzięczność za to, co masz w życiu, afirmacja lub pomyślenie o kimś kogo kochasz z miłością i życzliwością.

Skoncentrowanie się rano na tym, co mamy, zamiast na tym, czego nam brak. Tak robią optymiści, ludzie sukcesu i nauczyciele duchowi. I to działa! Energia poranka przepełniona poczuciem wdzięczności i obfitości pobudzi nas do działania i wyzwoli siły potrzebne do realizacji planów i marzeń.

Korzystałam z książek:

„Fenomen Poranka – jak zmienić swoje życie” – Hal Elrod

„Rytuały na co dzień” i „Dbaj o siebie” – Nadia Narain, Katia Narain Phillips

Księga wewnętrznego piękna” – Jak osiągnąć spokój ducha i odzyskać harmonię ze światem” – Laurey Simmons

Podziel się!

Privacy Preference Center