najlepsza dieta po czterdziestce

W pewnym wieku tłuszczyk odkłada się znacznie szybciej. Do tego dochodzą dolegliwości związane ze spadkiem hormonów. Mam dla Was listę produktów na tak i nie – specjalnie pod kątem diety dojrzałych kobiet.

Lubię listy, bo one porządkują życie. Skomplikowane diety i jadłospisy nie są dla mnie. Jeśli jesteście do mnie podobne, może się Wam przydać spis najważniejszych produktów, które powinny się znaleźć w diecie dojrzałej kobiety oraz te, których lepiej unikać.

Dieta dojrzałej kobiety – 3 grupy produktów, które warto włączyć do jadłospisu

Fitoestrogeny roślinne na uderzenia gorąca i apetyt na słodycze

Zastępują częściowo tracone w tym wieku naturalne estrogeny. Dietetycy zalecają dostarczanie ich w postaci siemienia lnianego, soi, ciecierzycy(przepis na mój popisowy hummus i więcej o ciecierzycy znajdziesz tu: Hummus z pestkami granatu – mój popisowy przepis). To właśnie te produkty pozwalają osłabić uderzenia gorąca, problemy z koncentracją i co ważne w przypadku gwałtownego przybierania na wadze – hamują apetyt na słodycze. Kluczowe jest, żeby te produkty były obecne w naszej codziennej diecie, a nie tylko okazjonalnie. Liczy się regularność, a nie ilość. Ja zawsze mam w domu siemię lniane (także w postaci sproszkowanej) i dodaję je do sałatek i koktajli.

Produkty z dużą ilością potasu, czyli banany i pomidory – pomagają na obrzęki

Kiedy w mojej diecie brakuje potasu albo gdy jest w niej zbyt dużo soli (gdy często jem na mieście, bo w domu w ogóle jej nie używam) natychmiast jestem bardziej opuchnięta, a organizm „nabiera wody”. Staram się wtedy na kilka dni przejść na dietę składającą się z dużej ilości warzyw i pić co najmniej 3 litry wody dziennie.

Zielone warzywa liściaste – jarmuż, szpinak, sałata, kapustne – usprawniają metabolizm i chronią przed osteoporozą

Zawierają dużo błonnika, czyli pomagają w dobrej przemianie materii i wapń – który przeciwdziała osteoporozie. Najbardziej lubię je w formie zielonych koktajli. Dodaję wodę, ananasa, jabłko lub banan i trochę siemienia lnianego.

zielone koktajle - dla dojrzałych kobiet

Dieta dojrzałej kobiety – 3 produkty, które powinny znaleźć się na czarnej liście

Kofeinawzmaga objawy menopauzy

Tak, wiem, to trudny temat. Też jestem uzależniona od małej czarnej. Przyjmuję jednak argumenty, że wypłukuje magnez, którego mój organizm w tym wieku bardzo potrzebuje, wzmaga uderzenia gorąca i sprzyja wahaniom nastroju (o tym jak sobie radzić z wahaniami nastrojów przeczytasz tu: 3 dobre nawyki, które pomagają, gdy mamy częste wahania nastroju).

Cukier i słodyczeodpowiedzialne za tycie i nasze samopoczucie

Nie tylko sprawiają, że przybieramy na wadze, ale także powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie ich równie gwałtowny spadek. Efekt? Oponka na brzuchu i brak energii oraz uczucie zmęczenia. W moim przypadku jedyny sposób na apetyt na słodycze – nie mieć ich w domu oraz dieta z dużą ilością owoców. Szczególnie dodane rano do owsianki lub kaszy, sprawiają, że w ciągu dnia mam mniejszą ochotę na coś słodkiego (o najlepszych owocach w diecie dojrzałej kobiety pisałam w tym artykule:  Jakie owoce dodać do jaglanki, by wspomagały zdrowie kobiety 40plus).

Żółte i pleśniowe sery – to prawda, że mają dużo wapnia, ale są bardzo tłuste

Też zauważyłyście, że w pewnym wieku macie większą ochotę na tłuste potrawy? To wina szalejących hormonów. Ale tłuste żółte i pleśniowe sery jeszcze bardziej nam zaszkodzą. Najczęściej mają dużą zawartość soli (od której puchniemy), tłuszczu (który sprawia, że mamy problem z utrzymaniem wagi), a często także nie tolerujemy zawartej w nich laktozy. A dietetycy dowodzą, że w wieku okołomenopauzalnym pogłębia się nasza nietolerancja na laktozę.

Nie wiem, jak Wy, ale ja od czasu do czasu muszę sobie wiedzę o zdrowym żywieniu odświeżać. Szczególnie teraz, latem, kiedy czyha tyle pokus. Lody, słodzone napoje, ciasta z owocami…No i mrożona kawa – to moje najczęstsze grzeszki. Tak więc, wracam na zdrowe dietetyczne tory!

dieta dla kobiet po czterdziestce

Podziel się!

Privacy Preference Center