spacer po lesie dobry dla kobiet po czterdziestce

Naturalne sposoby na huśtawkę nastrojów

Niemal każda dojrzała kobieta doświadcza nagłych zmian nastrojów. Przypominają nam się czasy, gdy byłyśmy nastolatkami i w ciągu kilku minut przechodziłyśmy od skrajnej rozpaczy do euforii. Zdarza się, że wybuchamy płaczem, czujemy niepokój lub po prostu jesteśmy smutne i same nie rozumiemy, dlaczego tak się dzieje.

Zapominamy, że jesteśmy w wyjątkowej sytuacji. Po 40-tce, w naszych organizmach zaczynają się duże zmiany hormonalne. To stąd te naprzemienne fale smutku i drażliwości, a potem radości i euforii. Jeśli do tego mamy stresującą pracę, jesteśmy obciążone opieką nad starszymi krewnymi i niesamodzielnymi dziećmi, to objawy mogą się nasilać. Nasz system nerwowy to delikatny mechanizm i trzeba o niego w tym okresie wyjątkowo dbać.

Podzielę się z Wami moimi ulubionymi sposobami na wahania nastrojów. Są bardzo przyjemne i skuteczne, a przede wszystkim ich działanie jest potwierdzone przez naukowców!

1. Zacznij dzień od czegoś, co wprowadza Cię w dobry nastrój

To nie musi być nic skomplikowanego. Badania pokazują, że spokojny i przyjemny start w nowy dzień uspokaja system nerwowy i polepsza samopoczucie. 6 minut medytacji (to minimum, żeby odczuć jej pozytywne skutki), kawa wypita w spokoju, obejrzenie zdjęć z wakacji lub włączenie nastrojowej muzyki. Takie małe rytuały sprawiają, że w ciągu dnia jesteśmy bardziej odporne na stres i wahania nastrojów. Zawsze staram się wygospodarować rano te 10 minut, bo naprawdę widzę ogromną różnicę w tym, jak się potem czuję. A jeśli mi się to nie udaje (zdarza się, jak każdej z nas), to robię sobie krótką przerwę w ciągu dnia na coś relaksującego.

2. Doceń leczniczą moc dotyku

W dojrzałym wieku masaż to nie luksus, tylko wyraz troski o siebie. Pomaga przy zmęczeniu, huśtawce emocjonalnej, wycisza i głęboko relaksuje. Odnawia siły fizyczne i psychiczne. To najlepsza inwestycja w nasze zdrowie emocjonalne.

Jeśli z jakiegoś powodu nie lubisz być masowana przez kogoś, przynajmniej raz w tygodniu zrób sobie automasaż stóp. Wystarczy wlać do miski ciepłą wodę i dodać do niej jakiś olejek (może być lawendowy, arganowy, kokosowy lub jakikolwiek inny) i powolnymi ruchami masować, zaczynając od palców u stóp. Pamiętaj nie tylko o wewnętrznej stronie, ale także o wierzchu stóp, gładząc je i uciskając. Zakończ delikatnymi, głaszczącymi ruchami. Taki zabieg sprzyja rozluźnieniu i wyciszeniu, a także odpowiada za wytworzenie w mózgu endorfin, czyli hormonów szczęścia.

I pamiętajmy o dobroczynnej mocy przytulania i dotyku!! Naukowcy udowodnili, że wystarczy 10 sekund dziennie, żeby w naszych organizmach zaszły reakcje biochemiczne i fizjologiczne, które odpowiadają za odporność fizyczną i psychiczną. Więc przytulajmy się jak najczęściej – do przyjaciół, członków rodziny lub do naszego psa czy kota (ja na szczęście mam dwa futrzaki, więc zawsze któryś jest w nastroju :-))

dobry sposób na poprawę nastroju, przytulanie zwierząt

3. Wypróbuj dobroczynne działanie „leśnej kąpieli”

To, co mądrość ludowa od dawna uznawała za oczywiste, zostało ostatnio dokładnie przebadane. Kąpiel leśna to termin, który robi furorę w Japonii. Tamtejsi naukowcy wykazali, że nawet krótka przechadzka po lesie obniża hormon stresu aż o 12 procent! Wśród drzew łapiemy emocjonalny balans, wyciszamy umysł i odnajdujemy poczucie bezpieczeństwa. Oczywiście najlepsze działanie mają dłuższe spacery. Wystarczy wyłączyć telefon i bez pośpiechu delektować się zapachami i widokami, które za darmo oferuje nam natura. Taki dłuższy (przynajmniej półtoragodzinny), regularny spacer buduje naszą psychiczną odporność, dodając w bonusie działanie antysmogowe, antybakteryjne i prozdrowotne.

brzoza działa antydepresyjnie
spacer w lesie pomaga dojrzałym kobietom
prozdrowotne działanie spacerów w lesie

Mam to szczęście, że nasz dom znajduje się blisko Puszczy Kampinoskiej. Ale nawet wtedy, gdy mieszkałam w centrum Warszawy, często w weekendy uciekałam za miasto, na spacer po lesie. Miałam swoje ulubione miejsca, które ładowały mi baterie i pozwalały się wyciszyć. Pięknych spacerów Wam życzę! Ciekawa jestem Waszych leśnych miejsc mocy :-)

Podziel się!

Privacy Preference Center